
11Tidskriften Kuba 4/2011

Detta verk är licensierat under Creative Commons Erkännande-Icke-
kommersiell-Inga bearbetningar 2.5 Sverige licens. För kopia av denna 
licens besök http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/se/. Det har 
publicerats i www.globalarkivet.se

Guds eget förlagshus
De kyrkliga tidskrifterna deltar i diskussionen om landets 

världsliga problem. Den viktigaste tidskriften och webbsidan 
Espacio Laical. Där ägnas allt större utrymme åt krav på t 
ex utökad tillgång till internet och djupare ekonomiska 
reformer. 

Tidskriften publicerar regelbundet kubaner i exil. En 
sådan medarbetare, Marifeli Perez-Stable, är kolumnist Miami 
Herald. Även kyrkans ledande magasin, Palabra Nueva har 
omfattande sekulärt innehåll med en upplaga över 100 000. 

Artiklarna är sällan  polemiska eller öppet partipolitiska, 
så dissidenter anklagar kyrkan för eftergivenhet. I förra 
veckan publicerade Miami Herald en wikiläcka om att USA-
diplomater i Havanna har rapporterat om Vatikantjänstemäns 
klagomål på kardinal Ortega för vänskaplighet med Raul 
Castro. Kyrkans talesman Marquez tillbakavisade dessa 
påståenden. 

Nästa månads utgåva av Palabra Nueva beskriver kyrkans 
roll i frigivandet av fler än 100 fängelsinterner förra året. Den 
bemöter anklagelser om att kardinal Ortega underlättat ett 
program för ”påtvingad exil” som resulterade i att de flesta 
frigivna reste till Spanien.

Såväl dissidenter som deras familjer har också intygat 
att de inte tvingades och  flera av de mest kända internerna, 
en av dem make till ledaren för Damerna i vitt, valde att 
stanna på Kuba efter villkorlig frigivning.
Sture Arrhed Källa: Global post-International news, 07-05


